Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Ο τελευταίος λογαριασμός του ΟΤΕ στο σπίτι μου, ήρθε «φουσκωμένος» από κλήσεις που δεν έχω κάνει εγώ. Τί μπορώ να κάνω;

Απάντηση:

Το ανωτέρω ερώτημα εδώ και πολύ καιρό ταλαιπωρεί εκαντοντάδες συνδρομητές του ΟΤΕ, οι οποίοι αντιμετωπίζουν το πρόβλημα των «φουσκωμένων» λογαριασμών, από κλήσεις που ποτέ δεν έχουν κάνει οι ίδιοι. Τις περισσότερες φορές υπεύθυνος για τις κλήσεις είναι κάποιος δρομολογητής κλήσεων (dialer) που έχει εγκατασταθεί στον υπολογιστή του χρήστη και πραγματοποιεί κλήσεις την ώρα που ο ανυποψίαστος συνδρομητής πιθανόν να έχει ήδη αποσυνδεθεί από το διαδίκτυο.

Τι είναι οι dialers:
Είναι προγράμματα τα οποία εγκαθίστανται στον υπολογιστή μας κατά την περιήγησή μας στο διαδίκτυο και εκτρέπουν την κλήση μας από τον πάροχο με τον οποίο έχουμε επιλέξει να συνδεθούμε, προς άλλο νούμερο υψηλής χρέωσης. Οι σελίδες με ροζ περιεχόμενο είναι κατά γενική ομολογία οι δικτυακοί τόποι με τη μεγαλύτερη επικινδυνότητα, καθώς σε μεγάλο ποσοστό είναι σελίδες που περιέχουν dialers. Αλλά το ίδιο μπορεί να συμβαίνει και με κάποια pop-up παράθυρα που πετάγονται ξαφνικά μπροστά μας κατά την πλοήγησή ή και με άλλες σελίδες.

Πώς λειτουργούν;
Αυτό που συμβαίνει όταν ο υπολογιστής μας έχει «κολλήσει» έναν dialer, είναι ότι ενώ εμείς ζητάμε να συνδεθούμε με τον πάροχο της επιλογής μας, ώστε να «ανοίξει» η σύνδεσή μας, ο dialer εκτρέπει αυτήν την κλήση προς κάποιο νούμερο σε μακρινή χώρα, με αποτέλεσμα ο λογαριασμός του ΟΤΕ να αυξάνει κατά πολύ. Στην περίπτωση πάλι που είμαστε ήδη συνδεδεμένοι με τον πάροχο της αρεσκείας μας και επισκεπτόμαστε μια σελίδα που περιέχει dialer, τότε είτε με το πάτημα κάποιου φανερού ή ημιφανερού κουμπιού «ΟΚ», είτε και χωρίς αυτό, ο dialer μας αποσυνδέει από τον πάροχό μας και αρχίζει να καλεί σε γραμμή υψηλής χρέωσης σε μακρινό προορισμό.

Μπορούμε να τους καταλάβουμε έγκαιρα;
Δύσκολα. Βέβαια σε κάποιες περιπτώσεις φανερώνονται από μόνοι τους. Έτσι, αν στην επιφάνεια εργασίας σας εμφανιστεί ξαφνικά εικονίδιο με σελίδα ή πρόγραμμα σελίδας που έχετε επισκεφτεί –ειδικά ροζ περιεχομένου- ή αντίστοιχη συντόμευση βρεθεί στο μενού «Έναρξη» του υπολογιστή σας, μάλλον την έχετε «πατήσει». Σε αντίστοιχες υποψίες πρέπει να μπείτε επίσης, αν δείτε να έχει εμφανιστεί επιπλέον σύνδεση στις συνδέσεις σας, χωρίς εσείς να την έχετε δημιουργήσει. Δυστυχώς μπορεί να αργήσει κανείς πάρα πολύ να καταλάβει ότι ο υπολογιστής του έχει «προσβληθεί» από δρομολογητή κλήσεων, και οι περισσότεροι χρήστες το καταλαβαίνουν μόνο από τις χρεώσεις του αναλυτικού τους λογαριασμού, στον οποίο περιλαμβάνονται κλήσεις προς προορισμούς που οι ίδιοι ποτέ δεν έχουν καλέσει.

Τι μπορούμε να κάνουμε λοιπόν για να τους αποφύγουμε;
Ο πιο απλός τρόπος για να αποφύγει κανείς την εγκατάσταση dialer στον υπολογιστή του είναι η φραγή εξερχομένων κλήσεων. Τη φραγή μπορεί να ζητήσει κανείς από τον ΟΤΕ στο τηλέφωνο 134 ή σε οποιοδήποτε κατάστημα ΟΤΕ της περιοχής του. Φυσικά η υπηρεσία της φραγής κοστίζει.
Άλλη λύση είναι να εγκαταστήσετε πρόγραμμα αντι-dialer, αν είστε πιο εξειδικευμένος χρήστης. Υπάρχουν διάφορα, με πιο γνωστό το dialer-control (www.dialer-control.de), η βασική λειτουργία του οποίου συνίσταται πολύ απλά στο ότι δεν επιτρέπει καμιά σύνδεση του υπολογιστή μας στο διαδίκτυο, χωρίς την έγκρισή μας.
Στην αγορά υπάρχουν και μικρές συσκευές anti-dialer, οι οποίες παρεμβάλλονται μεταξύ τηλεφώνου και modem και αποτρέπουν επίσης τις ανεξέλεγκτες κλήσεις.
Τέλος, για όσους έχουν αποφασίσει να αντιμετωπίσουν με μία κίνηση τις υπέρογκες χρεώσεις τόσο από τους dialers όσο και από τις αυξήσεις του ΟΤΕ στον ΕΠΑΚ, η καλύτερη λύση είναι να αλλάξετε τη σύνδεσή σας σε ADSL. Οι dialers χρειάζονται τηλεφωνική σύνδεση (PSTN ή ISDN), δηλαδή σύνδεση με τηλεφωνικό καλώδιο, ενώ με το Ethernet καλώδιο της ADSL δεν είναι εφικτή η κλήση μέσω δρομολογητή κλήσεων.

Και με το λογαριασμό του ΟΤΕ τι να κάνω;
Να απευθυνθείτε στο πλησιέστερο κατάστημα ΟΤΕ της περιοχής σας με την αναλυτική κατάσταση κλήσεων και να αρνηθείτε να πληρώσετε τον λογαριασμό σας. Αν απευθύνετε το αίτημά σας εγγράφως (με αίτημα παραπόνου), ο ΟΤΕ θα ελέγξει τη γραμμή σας, θα ερευνήσει τον αναλυτικό σας λογαριασμό και σε κάθε περίπτωση θα λάβετε έγγραφη απάντηση, ενώ μπορείτε να αποφύγετε και τη χρέωση, αν αποδειχτεί (ο ΟΤΕ έχει αυτή τη δυνατότητα) ότι έχετε πράγματι δεχτεί επίθεση από dialer.
Στον ΟΤΕ εξάλλου λειτουργεί ήδη η Υποδιεύθυνση Ασφάλειας Συστημάτων και Πρόληψης Διακινδύνευσης (ΥΑΣΠΔ-ΟΤΕ), η οποία δημιουργήθηκε με στόχο την πρόληψη σε θέματα τηλεπικοινωνιακής απάτης, επισφαλειών, και εν γένει διακινδύνευσης στον Οργανισμό. Τα τηλέφωνα στα οποία μπορείτε να απευθύνεστε στον ΟΤΕ είναι 210-6117937, 210-6117233 και το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο της ΥΑΣΠΔ είναι το yaspd@ote.gr.
Ακόμη, μπορείτε να συνασπιστείτε: Στείλτε το παράπονό σας στην Ένωση Ελλήνων Χρηστών Internet (στη διεύθυνση info@eexi.gr). Στην ΕΕΧΙ έχουν καταγραφεί ήδη αρκετοί πληγέντες και εξετάζεται το ενδεχόμενο συλλογικής προσφυγής στη δικαιοσύνη.

Περισσότερες πληροφορίες: http://www.ote.gr/oteweb/greek/ccare/custprotection3.htm

Δημοσιεύθηκε στην στήλη "Νομική Στήριξη στην Ψηφιακή Εποχή" του περιοδικού Financial RAM




 

Επκοινωνία

Διεύθυνση: Μαυρομιχάλη 40

Τηλέφωνο: 210 33 88 528

Email: info@spiropoulou.com